Pekan virtuaalimuseo

 

 

 

MATTEL AQUARIUS
Ahtautta, asketismia ja lyhyt elämä

AQUARIUS linkkejä ja manuaalikopioita



Kuvien laitteet Petri Turunen

 

Alkeellisin versio oli koodinimeltään "Checkers" ja se nimettiin myöhemmin Aquariukseksi. Prosessorina Z80 joskin muutamassa alkutaipaleen Aquariuksessa oli Z80 yhteensopiva prosessori NEC D780C tai Hitachi HD64180.

Värejä oli käytössä 16 sekä taustalle että puoligrafiikkaan. Ram muistia oli 4KB ja Rom muistia 8KB. Basic ohjelmoijalle jäi perusversiossa 1.7 kb vapaata tilaa. Näyttö oli 40 merkkiä rivillä ja 24 riviä.




Äänigeneraattorista löytyi tasan yksi kanava, joskin expanderilla saatiin kunnollinen kolmen kanavan äänipiiri lisätyksi koneeseen. Myöskin jos halutti pelailla enempi, oli expanderin hankkiminen pakollinen ratkaisu, sillä sen takaosaassa on peliohjainliitännät. Parempi äänipiiri ei tarvinnut erillistä modulia vaan piiri sijaitsee expanderin sisällä. Esimerkiksi "Burger Time" modulipeli sai aivan uusia ulottuvuuksia kun sen asensi expanderin moduliporttiin. Kumma että peli "näyttää" heti paremmalta kun äänet ovat muuta kuin yhden kanavan piipitys.

Liitäntöjä tosi rajallisesti: Kasettinauhuri liitäntä (600 baudia), printteri ja tv. Ei monitori liitäntää.
Muistinlaajennuksia oli 4kb, 16kb ja 32kb moduleina ja valmistajan mukaan muistin saattoi laajentaa 52kb:n asti. Expanderilla oli mahdollisuus yhtäaikaiseen muistin lisäykseen ja toiseen porttiin esimerkiksi kielilaajennus.

Tyypilliseen tapaan yritettiin halpamallin kompastuttua hieman paremmalla Aquarius-2 : lla, jossa kuminäppäimistö oli korvattu kunnollisella näppäimistöllä. Muistia oli lisätty ja näytössä oli 320 x 196 pikselin grafiikka. Firma sähläsi kuitenkin mahdollisuutensa yrittämällä liian riisutulla laitteella heti alkuun.

Aquarius-2:n kohtalosta mainittiin myöhemmin Huhtikuun 1985 Compute- lehdessä "One of the shortest lifespans of any computer"

Laitteistokehitys keskeytettiin vuoden 1983 puolivälissä ja koko firma lakkautettiin vuoden 1984 alussa.
Mielenkiintoista on että kuvan kone ostettiin Suomesta keväällä 1984 ja huijarikauppiaat eivät maininneet mitään koneen kohtalosta.

Olen saanut tietooni että hiukan myöhemmin sai Helsingissä jossain kodinkoneliikkeessä kaupanpäälisiksi Aquariuksen kun osti telkkarin.

 




Muistin lisääminen oli oikeastaan ensimmäinen hankinta mikroon jos halusi tehdä sillä ihan tosissaan muutakin kuin pelata modulipelejä. Alle kahden kilobitin muisti soveltui Basic kielen harjoitteluun ja sai siihen tilaan koodattua kaikenlaistya pikkunäppärää mutta ei mitään puhetta vaikkapa kunnollisesta tekstipelistä.

 




Ahdasmuistiselle koneelle oli sitten mukamas kiva kehittää erilaisa lisämuistimoduleita. No todellinen syy oli että aikoinaan kilobitit olivat kalliita ja kaikilla ei olisi ollut varaa ostaa 16 kilon muistia.

 




Näppäimistön päälle asetettavalla muovilevyllä saatiin esimerkiksi erikoisnäppäinten toiminnat näkyviin ilman manuaalien selaamista. Modulipeleissä tuli mukanapelikohtaiset näppäimistöohjauksen muovit.

 




Virran kytkemisen jälkeen tulee värejä vilkutteleva ruutu joka kertoo mihin ohjelmointikieleen nyt ollaan siirtymässä käyttöliittymänä. Näppäimen painalluksen jälkeen (se mystinen "any key") pääsee kuvaruutueditoriin.

 




Peliohjaimessa kokeiltiin uusia tuulia. Pelin mukana tuli pelikohtainen muovilevy myös kädessä pidettävän kapulan kuuden napin toimintoja osoittamaan.

 



Astrosmash

Kun katsoo pelin symboleja niin ne löytyvät kaikki Aquariuksen merkkiromista valmiina. Yksi keino pienentää pelin kokoa ja nopeuttaa sen valmistumista.

 



Burgertime

Pelin äänissä on dramaattinen ero kun pelaa ilman expanderia ja sen kanssa. Aquariuksen oma äänipiiri tuottaa lähinnä piippauksia ja musiikki on myös sen mukaista. Expanderin äänipiiri tuottaa jo "arcade" fiiliksiä ja taustamusiikitkin heräävät eloon.

 



Nightstalker

Taas peli jossa kaikki merkit valmiina Aquariuksessa. Taas eräänlainen Pac-kopio. Pakene robotteja sokkelossa ja tuhoa niitä ennen kuin ne tuhoavat sinut.

 

Mikrot index